Proč bychom měli vždy pečlivě číst obchodní podmínky

Je jasné, že i nákupy se řídí přísnými pravidly, a to včetně těch na internetu. Ta jsou stanovena proto, aby byly pokud možno ochráněny obě strany. I to je důvod, proč na webových stránkách e-shopů vždy najdeme obchodní podmínky prima-obchod.cz, se kterými musí dát zákazník před podáním objednávky souhlas.

Problém je, že většina z nich je nečte. Tomu napomáhá i fakt, že jsou obvykle na jiné stránce, kam nás zavede zvláštní odkaz. Na ten však není vůbec nutné klikat, stačí jen potvrdit, že s nimi souhlasíme, i když jsme je nečetli.

podminky1

To má samozřejmě své důvody. Tím prvním je pohodlnost – tyto podmínky obvykle bývají velmi dlouhé a navíc psané nezáživným obchodním jazykem. Většina lidí, i kdyby se o to pokusila, by je stejně nedočetla ani si neuvědomila jejich plný dosah. A je samozřejmé, že obchody toho využívají.

Díky tomu si do nich mohou dát klauzule, které nejsou pro zákazníka zrovna výhodné, a s kterými by příliš nesouhlasil. Obvykle se týkají především případného vrácení zboží či reklamace. A je pravdou, že ačkoliv se tyto problémy nestávají často, nelze se jim vyhnout úplně. A pak je zákazník překvapen například tím, že zboží musí být vráceno zabalené v originálním obalu.

podminky2

Je pravdou, že to může být velký problém především u méně spolehlivých obchodů. Zde pak zákazníci bývají překvapeni nejvíce. Problém je, že se ničeho nedovolají, neboť souhlasem s obchodními podmínkami přistoupili na to, že taková situace může nastat. Jistě, není to zrovna čestná praktika, avšak je plně v souladu se zákonem.

Jediným řešením, jak se proti tomu bránit, je vždy si před koupí tyto podmínky řádně přečíst. Pokud jim příliš nerozumíme, není na škodu poprosit někoho vzdělanějšího, aby nám to vysvětlil. Jen tak se můžeme vyhnout nepěkným praktikám některých obchodů.

Samozřejmě, u většiny obchodů nebude žádný problém. Skutečně ale chcete riskovat, místo abyste ztratili pět minut čtením?